
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

FOREIGN RADIO BROADCASTS 

INTO CZECHOSLOVAKIA 

DURING COMMUNISM 

Information monopoly and media censorship 
were among the communist regime’s central 
control features, allowing totalitarian structures 
to maintain power. Communist regimes’ 
propaganda and misinformation sought to 
create and propagate the idyll of a Ǵsocialist 
paradise“. However foreign broadcasting into 
Czechoslovakia disrupted this information 
monopoly, and provided information to the 
public over which the regime had no control. 
Such broadcasts were a key foreign policy 
tool for the United States to halt the spread 
of communism, and indeed they ultimately 
contributed to the fall of totalitarian regimes. 

As the communist regime regarded Western radio broadcasts 
as ideologically subversive, such transmissions became a key 
‘power race’ battle front in the Cold War. To that end, com-
munist intelligence agents strove to infiltrate radio station edi-
torials. Intentional jamming of radio signal was another aspect 
of the communist regime’s battle against foreign transmitters. 
The first such Soviet-style jamming system built in the early 
1950s. The first examples of jamming were in July 1949 against 
the daily Radio Vatican broadcast. The foundations of the “ra-
dio defence” jamming interference system – which lasted until 
the fall of communism – were in Czechoslovakia in 1952. This 
effort was despite the high cost of blocking Western transmis-
sions for the cash-strapped communist regime. Under the in-
fluence of political changes following new Soviet leadership in 
1985, Czechoslovakia’s communist party leadership suspended 
the jamming of foreign radio stations on 9 December 1988. 

It is not easy to make a reconstruction of the audience of 
Western radio stations in communist Czechoslovakia, we can 
only estimate the numbers. The communist regime in Czecho-
slovakia didn’t provide audience research, but we have several 
researches provided by Radio Free Europe. Based on this re-
search, 58% of the audience in Czechoslovakia used to listen 

Western radio stations. It is a clear evidence that people behind 
Iron Curtain were incredibly keen on hearing news from the world. 
Such radio stations played an important part in the communist 
regime’s in the autumn 1989. The role that foreign broadcasting 
played in that process coudnt be underestimate and forgotten. 

WOULD YOU LIKE TO KNOW MORE? 

Recommended websites: 
www.upn.gov.sk; www.enrs.eu 

RADIO JAMMING 

“All of Slovakia listened to Voice of America’s 
programmes about the church in our country. 
The most effective defence for the persecuted 
was international coverage – which the 
regime was very sensitive about. And as the 
whole of Slovakia was listening, they were 
well and immediately informed – this 
greatly encouraged a sense of belonging.” 

Ladislav Stromček, collaborator and secret 
informer on Anton Hlinka and Voice of America 



 

 

 

  

 

  

 

 

19
50

s

19
80

s 

Jozef Vicen, who set up the 
transmitters of the White Legion 

Radio Free Europe and 
Voice of America were 
the best known radio 

stations bringing news 
from the West 

Transmitters 
of foreign 

radio stations 

Slovak broadcast 
of the Vatican radio 

Anton Hlinka, editor 
of the Voice of America 
and Radio Free Europe 

FIRST BROADCASTS – ILLEGAL TRANSMISSIONS 

Illegal foreign broadcasts to Czechoslovakia began in 1945 
shortly after the Second World War. The first Slovak broadcast 
began at the turn of 1946/1947 led by Ferdinand Ďurčansky, 
who – as a former high-ranking official in the Slovak Republic 
from 1939 to 1945 – sought to encourage the Slovak public to-
wards restoring Slovak statehood and resisting the emerging 
communist regime. The transmitter was located in Salisano vil-
lage (near Rome) and broadcast mostly in evenings. 

The White Legion – an illegal broadcaster around which 
an eponymous resistance movement began – sought to re-
sist communism. It broadcast from April 1950 to May 1955 
from the Austrian town of Ried im Innkreis, where American 
military counterintelligence had its headquarters. Although the 
latter organisation was aware of and supported this project, 
the broadcast was the initiative of Slovak exiles in Austria led 
by Joseph Vicen and partly financed by the Slovak League in 
America. It emphasized the Slovaks’ desire for freedom, a unit-
ed Europe, and equal relations between Slovaks and Czechs; 
such broadcasts mainly aimed to encourage opposition to the 
communist regime. A massive manhunt was initiated against 
the White Legion by the State Security in Slovakia – resulting in 
political trials, executions and long prison sentences. 

RADIO BROADCASTS FROM THE WEST 

Illegal broadcasts were complemented by regular foreign radio 
station Slovak-language broadcasts from the late 1940s. Vatican 
Radio played an important role for believers – a designated Slovak 
editorial started daily broadcasts on 3 July 1949. Its programmes 
mainly focused on the pronouncements, encyclicals and other ac-
tivities of the Pope and Holy See, Slovaks’ that lived in the free 
West, Slovak pilgrimages to Rome, and several other key events 
in the Catholic Church. The communist regime was particularly 
concerned by Vatican Radio reports on persecutions against the 
Church and believers in Slovakia and other communist countries. 
Such broadcasts were among the most popular during the totali-
tarian period – especially in the mid-late 1980s, and they contrib-
uted against the faithful standing up to the regime. A similar struc-
ture of broadcasting was common for the editorials of all nations 
whose believers suff ered because of the restrictions in religious 
freedom during the communist period. 

Radio Free Europe (RFE) began broadcasting from Munich on 
1 May 1951 with a dedicated Czechoslovak desk – it aimed to be an 
alternative source of information for those behind the Iron Cur-
tain. As the only one of these stations, it could broadcast for sev-
eral hours every day, focusing on political, economic and cultural 
news in communist countries. It could create an alternative to the 

communist media. The broadcasters were Czech and Slovak 
emigrants who – despite efforts to establish a separate Slovak 
editorial and subsequent protests from Slovak emigrants – 
worked alongside each other in a common Czechoslovak desk. 
Although RFE was not directly under US government control, 
it was partly funded by intelligence services and fulfi lled inter-
national Cold War policy interests in the fight against commu-
nism. Desks from all European states which became a part of 
the Soviet bloc after World War II worked under Radio Free Eu-
rope. Each desk prepared its own  programme, taking the spe-
cific development in their respective states into consideration. 

Listeners behind the Iron Curtain could also tune in to the 
Voice of America, which delivered daily international news. 
Unlike Radio Free Europe, the Voice of America was limited 
to short news programmes and did not broadcast throughout 
the entire day. In the 1980s, the Slovak editorial staff included 
Anton Hlinka, a Salesian who brought listeners up to date with 
religious life in Slovakia including key events, pilgrimages, and 
the Candle manifestation and other protests. Other notable 
stations available to Slovak listeners included the BBC World 
Service, Spanish State Radio, French State Radio, and the 
Western German Deutsche Welle and Deutschlandfunk. Radio 
Luxemburg played a role in introducing youth to the Western 
pop music boom of the late-1950s and 1960s. 


